ДИСТАНЦІЙНІ УРОКИ МИСТЕЦТВА 10 КЛАС

29.04.21р. Тема. МИСТЕЦТВО АРАБО-МУСУЛЬМАНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ 

Килим    

  Східні килими викликали захоплення європейців. Художники, починаючи з доби Відродження, відтворювали їх у своїх картинах. Про це свідчать твори Д. Гірландайо, Г. Гольбейна, Я. Тінторетто, Я. Вермеєра, П. Рубенса, Ван Дейка. Килим ручної роботи цінувався в Європі часом більше, ніж золото. Він став символом влади й багатства, ним застеляли королівські трони, прикрашали зали. Як атрибут парадних портретів килим підсилював урочистість. Ще й досі в Європі килими називають за іменами художників, наприклад, збереглася звичка визначати вироби із золотими зірками по краях як «килими Гольбейна». 


 З давніх-давен перське походження килима стало
кращою рекомендацією і гарантією найвищої якості виробу, яку жорстко підтримували. Наприклад, після виникнення анілінових барвників, які прискорювали процес фарбування й виготовлення килимів, але знижували їхню якість, шах Ірану заборонив майстрам застосовувати технологічну новинку під страхом відсікання правої руки.

       Килими ручної роботи завжди високо цінують, відповідно й ціна на ці унікальні вироби завжди висока. Особливо, якщо килим є витвором мистецтва. Наприклад, є так званий. Перлинний килим — індійський шедевр, прикрашений понад мільйоном натуральних перлин, діамантами, смарагдами, сапфірами й рубінами. Його виготовляли з 1860 по 1865 рік, а розміри цього шедевра становлять 2,6 х 1,7 м. Килим продано в 2009 р. на аукціоні Sothebys невідомому покупцеві майже за 5,5 млн доларів.


Практична робота Створи антистресовий альбом із графічних арабесок, дай їм емоційні назви. Потім обміняйся з однокласниками і однокласницями ксерокопіями своїх малюнків і розфарбовуй їх для поліпшення емоційного стану в разі поганого настрою, перевтоми тощо.

 

21.01.21 р.  Тема. Архітектура Далекого Сходу.

        З   давніх-давен митців Далекого Сходу надихала природа, яка мала особливу владу над людиною. Тому саме природа стала мірою всіх речей, своєрідним еталоном, що визначав життя народів регіону: китайців, японців, корейців та інших. Серед пам’яток культури далекосхідного регіону важливе місце належить архітектурі. Палаци, храми, архітектурно-паркові ансамблі гармонійно вписуються в мальовничі ландшафти довкілля. Буддійські пагоди, як і вежі готичних соборів, спрямовуються вгору — до неба.Велика китайська стіна

Велика китайська стіна

         За тривалий період розвитку китайської цивілізації збереглося чимало споруд, які належать до світових шедеврів. Найвідомішою є Велика китайська стіна. У самобутньому архітектурному стилі Китаю втілені естетичні ідеали, властиві нації. Характерна ознака стилю — кількаярусні дахи, краї яких загнуті вгору, завдяки чому будівля ніби злітає в небо. Окрасою гребенів дахів, фасадів, брам нерідко ставали скульптурні зображення фантастичних драконів.

     Ще одна особливість китайського зодчества полягає у використанні яскравих кольорів: імператорські палаци покривали золотавожовтою глазурованою черепицею, храми — синьою або блакитною, а звичайне житло — сірою. Дерев’яні деталі часто фарбували червоним лаком. Карнизи, вікна, двері прикрашали дивовижними кольоровими орнаментами з мотивами тварин і рослин.
Храм Неба в Пекіні


    У центрі Пекіна височить Храм Неба — архітектурний символ китайської столиці, зведений за часів династії Мін (1420). Упродовж майже 500 років у день зимового сонцестояння імператори приїжджали сюди, аби принести Небу щедрі дари. Побудовані пізніше ще три храми комплексу — Місяця, Землі й Сонця — разом із Храмом Неба символізують Всесвіт, а також становлять чотири наріжники містичної фортеці Будди. Цікавим є планування вівтаря: це триступенева тераса круглої форми, викладена білими мармуровими плитами, що утворюють геометричний орнамент. У центрі верхнього ярусу — кругла кам’яна плита, оточена дев’ятьма плитами, які утворюють перше кільце, далі — вже 18 плит і т. д. Між ярусами по дев’ять сходинок. І це не випадково: цифру «9» древні китайські філософи вважали цифрою неба. У храмі з унікальною акустикою зберігаються музичні інструменти. Пам’ятку архітектури внесено до списку об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО.
      Китайське зодчество вплинуло на розвиток архітектури інших народів регіону. Японські будівничі створили неперевершені зразки дерев’яних храмів і багатоярусних пагод із зубчастими кронами. Дереву віддавали перевагу тому, що цей матеріал стійкіший до землетрусів.
Найдавніша в світі пагода
Китай


                Важливою складовою архітектурного ансамблю були парки — доказ того, що китайці здавна шанували природу і глибоко розуміли її красу. У парках розміщували вишукані павільйони, мініатюрні чайні будиночки.

        Одним із найдавніших у Японії є замок Хімедзі, внесений до списку об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО. Майже всі 83 споруди комплексу побудовані з дерева.

Замок Хімедзі, Японія


 Буддійські ченці започаткували храмові сади, у яких протягом віків формувалося оригінальне мистецтво японського саду. Композиції у садах цього типу складалися не лише з дерев і квітів, а також із каміння й піску. Вони імітували природні ландшафти, інколи нагадували абстрактний живопис. Тут у тиші саду людина мала можливість усамітнитися, досягнути внутрішньої душевної гармонії. З культом природи пов’язаний ще один вид традиційної японської культури — мистецтво аранжування квітів — ікебана. Класичні композиції базуються на трьох основах, що символізують Небо, Землю і Людину. Довкола центральної основи Небо вільно розміщують інші елементи: гілочки дерев (слива, кипарис), квітів (орхідея, хризантема тощо). Художній смак автора композицій оцінюють за гармонійністю співвідношення кольорів і форм, рослин між собою і з формою вази. 
Королівський палац у Сеулі,
Південна Корея

Королівський палац Кьонбоккун у Сеулі, Південна Корея Архітектура Кореї — Країни Вранішньої Свіжості або Вранішнього Спокою — відрізняється від схожих за стилем зразків китайського і японського зодчества вишуканою простотою і довершеністю виконання оздоблення. Більшість пам’яток було знищено, а ті, що збереглися, оголошено національними святинями. До них належить і королівський палац у Сеулі.
        Нині, щоб ознайомитися з архітектурно-парковим мистецтвом Далекого Сходу, українцям вже не обов’язково летіти в далеку Азію. У Києві на території Національного ботанічного саду ім. М. М. Гришка відкрито експозицію «Корейський традиційний сад», де представлені зразки флори, національного зодчества. Корейські фахівці зробили копію павільйону із сеульського королівського палацу. Брама і ворота декоровані типовими азійськими орнаментами, символами.
Твори для сприймання та інтерпретації:
Велика китайська стіна, дракон Білого храму в Таїланді, Храм Неба в Пекіні, Пагода Сунюеси, Павільойн чайної культури в Шанхаї, Замок Хімедзі, Королівський палац Кьонбоккун у Сеулі, пагода Сейгантодзі, Корейський павільон у Києві, сучасна архітектура Сеула.
Практична робота (за вибором)
Зробити ескіз Храму, використовуючи простий олівець (техніка штрих)
Ознайомитися із взірцями мистецтва японського саду та ікебани.

14.01.21 р. Тема. Філософські доктрини Китаю: даосизм, моїзм, легізм, конфуціанство, буддизм
         На мистецтво країн усього далекосхідного регіону величезний вплив мали філософсько-релігійні вчення стародавнього Китаю: конфуціанство, даосизм, буддизм. 
       Культура китайського народу — одна з найдавніших. Китайський філософ Конфуцій (551—479 рр. до н. е.) висунув соціальним ідеалом шляхетну людину — гуманіста, який має високі моральні якості. Конфуціанство — система цінностей, що регулюють стосунки між людьми за принципом: стався до інших так само, як хотів би, щоб ставилися до тебе. Знаменита фраза Конфуція «Вірю у давнину і люблю її!» — втілює глибоке шанування традицій, що стало підвалиною китайської культури.       
Конфуцій

       
  Протилежним полюсом і другим за ступенем впливу був даосизм. Головний канон даосизму приписують китайському філософу Лао-Цзи (VІ—V ст. до н. е.). 
        Поняття дао (шлях) — багатозначне; воно означає також «світову першооснову буття». Даосизму властиве захоплення природою, одним із представників якої є людина. Вона має взаємодіяти зі світом, а не прагнути змінювати його. Тому роздуми на самоті на лоні природи вважали найкориснішими. Ідеали даосизму надихали китайських митців, для яких провідним у мистецтві став образ шляху людини   мандрівника. 

        Буддизм — одна з найдавніших світових релігій, яка зародилася в Індії і проникла в Китай, а згодом і в інші країни Азії, де набула поширення приблизно в той самий час, що і християнство в Європі. Це релігійно-філософське вчення про духовне пробудження наставляє особистість на шлях морально та інтелектуально піднесеного життя. Без розуміння буддизму важко осягнути великі культури Сходу — індійську, китайську, японську. Разом з буддизмом з Індії в китайське мистецтво проникає і скульптурне зображення людини.
Будда ВесняногоХраму -
 найвища статуя у світі
   Навчальне відео передивися за посиланням:
Твори для сприймання та інтерпретації:
Ці поняття допоможуть зорієнтуватися в темі:
Книга Лунь-юй, Даоський філософ Лао-цзи верхи на буйволі, Даоський храм Мацу, «Святої Матері Неба» (Тайвань), давня даоська різьба зображає бога довголіття з Вісьмома безсмертними, ошатно одягнений даоський жрець виконує похоронну церемонію, Чангьон Куан у Сеулі (Корея), конфуціанський освітній центр XIV сторіччя, Конфуцій, Будда Весняного Храму, Лао-цзи
Практична робота (за вибором)
Дослідити філософську течію, яка зацікавила. 
Зробити презентацію.

05.11.20 р.  Тема. Архітектура  і скульптура Латинської Америки

Пригадай

  • Мистецтво колоніальної епохи після завоювання європейцями Америки — Південної (XVIXVII ст.) та Північної (XVIІ—XVIІI ст.);
  • Риси стилів бароко і класицизм.
  • Як вони виявлялися в архітектурі європейських країн?

           У наслідок Конкісти, перед якою стояли завдання відкриття і завоювання нових земель, християнізації населення, відбувся рішучий поворот у розвитку мистецтва тепер уже Латинської Америки. На руїнах знищеної індіанської культури колоністи споруджували церкви і монастирі, маєтки й навіть міста. Будівництво вели за європейськими зразками під керівництвом іспанців і португальців. Будівельниками зазвичай були індіанці, а пізніше також метиси і привезені темношкірі раби. Більшість католицьких храмів стоять на фундаментах зруйнованих храмів і палаців індіанців.

Мехіко, Латиноамериканська вежа

    Культова архітектура Латино-Американського регіону з характерними для неї гігантськими масштабами й багатством скульптурного декору характеризується терміном ультрабароко. Участь індіанських майстрів позначилася на декоративному оздобленні низки церков, де виявляються несподівані для канонів католицизму язичницькі емблеми й символи, наприклад знаки сонця.

      

Кафедральний собор Успіння Пресвятої Богородиці в Мехіко

         Після завоювання незалежності більшістю латиноамериканських країн (поч. ХІХ—ХХ ст.) почалася нова епоха, яка стимулювала розвиток архітектури й мистецтва. У великих містах, насамперед у нових столицях держав, виникла необхідність в адміністративних і громадських будівлях. Загальним для країн Латинської Америки архітектурним стилем, який цілком відповідав замовленням у парадних спорудах, став класицизм. І хоча його риси (регулярність, розсудливість тощо) були чужими для місцевої традиції, він уособлював рішучу відмову від колоніального спадку. На архітектурі цього періоду відчутний суттєвий вплив мистецтва Франції. Театри у великих містах споруджували у стилі паризької Гранд-опера, а театр Амазонас у Манаусі взагалі називали «тропічним Парижем». У ХХ ст. у латиноамериканських країнах провідними стали національно-патріотичні ідеї, що спричинило розквіт самобутніх мистецьких шкіл, найвідоміші з них — бразильська і мексиканська. У мегаполісах — БуеносАйресі, Ріо-де-Жанейро, Мехіко — споруджували урядові будинки, висотні офіси, університети. У святковому вигляді міст відображено риси національного характеру: вони нагадували строкатий «архітектурний карнавал».

   

Статуя Христа Спасителя, Ріо-де-Жанейро, Бразилія

         Одне з найкрасивіших міст Латинської Америки і світу — Ріо-де-Жанейро — оточене півкільцем гір і морем. Із висоти пташиного лету з верхівки гори Корковаду цю красу споглядає гігантська статуя Христа Спасителя — символ міста і Бразилії. Розкинуті руки Христа ніби обіймають місто. Здалеку скульптура «прочитується» як величезний хрест і викликає захоплення. Монумент обрано одним із Нових семи чудес світу.

Практична робота (за вибором)

  • Створіть карту або таблицю пам'яток культури та мистецтва Латинської Америки, які внесені до списку об'єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО
  • Підготуйте повідомлення, презентацію «Архітектура  і скульптура Латинської Америки».

 

 10.09.20 р. Тема. Африканська скульптура, маски.
Пригадай
1.     Пригадайте досягнення Стародавнього Єгипту в архітектурі, скульптурі, живописі, музиці, з якими ви ознайомилися на уроках історії та мистецтва.
2.     Які спільні риси мають пам’ятки Тропічної Африки?
      У центрі уваги перебуває людська фігура, з чого випливає головний вид художньої творчості — скульптура. Вона охоплює маски і статуетки, які не були самостійними художніми творами, а використовувалися зазвичай у ритуалах.
        Африканські маски оточені своєрідним ореолом таїни та містики. За повір’ям, через них передається енергія зображеного персонажа. Для більшості африканців маски є ніби книгами, що розповідають цікаві й зрозумілі історії. Вони вірять, що маски-обереги зберігають сили і здоров’я. Кожна з них уособлює конкретний дух. Виникло величезне різноманіття масок.
Переглянь презентацію за посиланням:
https://www.youtube.com/watchv=TC22APG7FmQ&ab_channel=%D0%9D%D0%B0%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%8F%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0


Практична робота (за вибором)
1.Схарактеризуйте особливості африканських масок.
 2 Яка роль скульптури в житті африканців? У чому полягає її регіональна етнічна специфіка? Наведіть приклади.
 3 Чому Африку вважають колискою людства? Аргументуйте і доведіть власну думку.

 4 Мистецький проект (тема на вибір): «Мистецтво Стародавнього Єгипту», «Мавританське мистецтво», «Сучасний живопис Африки»



Немає коментарів:

Дописати коментар